Make your life a story worth telling

2012-12-15 | 19:31:47

Tiden rullar på här borta i staterna. Om mindre än en vecka är det 5 månaders dagen. Om lite mer en en vecka är det exakt halva året tills jag lämnar Arizona.

Precis som ni har en vardag där bor jag det här med. inget speciellt att skriva om. nästa vecka är de finals sedan jullov! under jullovet kommer ha fotboll o umgås med min v-familj. vi inga direkta planer vilket känns skönt så man kan få sovmornar!

Efter 5 månader i staterna känns det som att man kommit in amerikanska livet. är väldigt annorlunda jämfört med vardagen sverige. den största skillnaden och jobbigaste transportation. kan inte ta sig någon stans utan en bil. jag måste alltid fråga efter a ride home då min värdmamma värdsyster jobbar dom tiderna har fotboll. ovant tror kommer kunna vänja mig vid av själv, men är.
Jag lever också med bara tjejer. 2 värdsystrar och en värdmamma. min värdmamma jobbar kvällar så ser henne 3 dagar i veckan. vi tonåringar ett hus, många gånger är det skönt men ibland saknar man hederlig familjemiddag.
Här kommer lite bilder som får representera senaste veckorna: 
Tempe festival of arts med utbytesstudenter!
Värdsysters födelsedag
Assembley
Födesedagskalas för Hedi!
Sun Devils basketboll match!
Köpte varm choklad o åkte runt o kolla på hus med julbelysning!
Paket från Sverige! 
Secret Santa
Gårdagens julmys!
 
Q&A

  Emma: 

Hur var din första dag i skolan? :) 



Här är ett inlägg från min första dag i skolan.







Cecilia: 

1. Vad var ditt första intryck när du kom till usa?

      1. Svenska killar eller Amerikanska killar? Varför? 



        - Att alla är väldigt framåt, gillar att prata mycket och är otroligt grymma på att ge komplimanger!

        - Svenska. Jag tycker dom har bättre stil!

         



Sofie: 

Hej hej! Jag undrar lite över språket. Är det svårt att hänga med i skolan och så? Jag ska åka nästa år och ligger på A i engelska så det känns ändå som att jag borde klara mig men jag är ändå ganska nervös. Jag menar det är ju inte samma sak att klara engelskan i Sverige som i USA. Så min fråga är väl hur det går för dig? :)

- Jag hade inte A i engelska när jag åkte hit. Jag tror inte det är det som är det viktiga. Så länge du är öppen för att lära dig ett nytt språk kommer det gå toppen! Det som varit svårt för mig är Historian för de har svåra ord när de talar om historia. Sen har jag läst om Hamlet o sådär i Engelska vilket e gammal engelska, det gör det svårare med. Men annars går det bra o förstår jag inte frågar jag. Dom har oftast inget problem med att förklara en extra gång för dig. Dom flesta är väldigt förstående. I Sverige pratade jag aldrig Engelska. Skämmdes över min dialekt och jag tyckte jag hade dålg Engelska. Här tycker många att jag itne ens har en dialket och äldre människor tycker jag har bättre engelska än tonåringar här medans andra tycker jag har dialket. Men har aldrig fått att jag har dålig engelska. Sveskar är ”kända” för att ha bra engelska.










NISAN: 

Har precis läst igenom HELA din blogg och har sparat den bland favoriter. :)

 Är så avis och ska sätta mig och googla runt lite nu, men tänkte även höra vad åldern för att gå på college där är? Jag är 22 och vill så gärna uppleva den amerikanska skolan haha. 

Tänkte också höra hur bra engelska du pratade innan du åkte? För när man kollade dina v-bloggar så lät det som du pratar riktigt awesome engelska nu. KRAMIS.

- Vad roligt att du hittat hit! Jag tror inte ålderna är någon gräns för college. Kolla runt på STS, EF och Exlporius hemsida. De kan hjälpa. Jag tycker inte jag pratade bra engelska innan jag åkte. Jag hade inte A i engelska eller så. Jag har fått komplimanger över min engelska, men säger du att du är från ett annat land är Amerikanare väldigt förstående! 








Isabella: 

Hej! Har läst din blogg lite till och från sedan du startade den. Älskar verkligen att läsa olika utbytesbloggar då jag själv ska iväg snart. :)) Vill inte verka oförskämd eller så, så du får välja om du vill svara, men jag undrar varför in vän Eira har tagit bort sina bloggar?

Sen, Vad har du för tips till blivande utbytesstudenter när man väl kommit till v-landet? Vore som sagt superglad att få svar på frågorna. Ha det toppen bäst!

- Vad roligt att du ska iväg! Hoppas du får ett toppen år! Ha inte för mycket förväntningar. Börja lågt så du uppskattar småsaker som du annars kanske inte kommer se för för höga förväntningar! Var öppen och det viktigaste, framåt! Fråga om nummer, om ni ska umgås osv. Var också beredd på att du kommer vara beroende av andra och inte vara lika fri med buss o sådär som i sverige. Men också, amerikanare är grymma på att ge komplimanger så don't freak out när dom ger dig massa komplimanger, de gjorde jag haha Det viktigaste var dig själv, tappa inte bort för mycket av dig själv under året, du ska självklart anpassa dig, men kom ihåg att alltid vara dig själ.   

 

Kommentarer
Postat av: Maria

Valde du själv att hamna med en annan utbytesstudent eller blev du bara tilldelad? :)

2012-12-18 @ 21:26:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0