Don't know where I'm going, but I'm on my way.

2012-08-27 | 04:26:00

Idag söndag har vi bara degat. Jag tog en power walk och körde lite styrka, målade mina naglar, städade huset, fixa lite allt möjligt. Handla mat och käkat har vi gjort med! Nu avslutas kvällen med en go film och ben&jerry's! Här kommer svar på frågorna med! Wihoo! 

Alla bilderna i detta inlägg är från min weheartit!

Aleex: 

Hello there! Fick lite ångest när jag kom på att jag inte läst din blogg på ngn dag! Du ska veta att jag följer dig vännen! Kul att höra och läsa om dig gulle! We miss u <3 



 

- Haha det behöver du inte få! Men vad mysigt att du kika in här igen! Saknar dig med! <3










 

Fredrik Lavesson: 

Blir så taggad av att läsa allt du skriver! Vill verkligen komma iväg nu... Jag slänger in en länk till dig på min blogg. :)





- Åh vad glad jag blir att du uppskattar mina inlägg! Ja det förstår jag! Ta vara på den sista tiden du har i Sverige :) Jag slänger in en till din blogg här med! 






 


Alma: 

Var på intervju för utbytesår i förrgår och det gick verkligen skitbra!! Har velat det här så himla länge och bara väntat väntat väntat på den dagen då intervjun skulle komma, trodde verkligen inte att den skulle komma och trodde inte jag skulle kunna åka pga att det är så dyrt. Men nu har jag varit på intervju och är asnöjd och hon sa att det var den klockrenaste intervjun hon haft!! Så vill väl tacka dig för allt pepp och så du skrivit på din blogg (din förra också!) och dessutom så har vi mejlat lite för länge sen och där fick jag massor av pepp och tips! Så tack så mycket för det, och tack för en jättebra blogg :-))) 



 

- Åh vad roligt att det gick så bra för dig! Man kan klara allt man vill om man kämpar tillräckligt och det har du bevisligen gjort, bra jobbat! Vad roligt att du tycker om bloggen! Du får gärna maila mig eller skriva här om hur det går för dig! 





rebecka: 

hej jag kanske har missat att läsa något inlägg, men varför letar ni efter hus? ska ni flytta?

 

- Nog jag som inte vart tillräckligt tydlig! Min v-familj ska flytta nästa år efter att jag åkt hem :)





 

 

Ida: 

hej jag är själv påväg nästa år på utbyte till antingen argentina eller USA men har svårt att bestämma. Så nu undrar jag varför du valde just USA och inte ngt annat land? :)

 

- Först och främst, lycka till! Varför jag valde USA.. Alla TV serier man sätt, saker som kommit från USA till Sverige, alla fördomar och alla fina saker människor sagt om USA fick mig att vilja uppleva detta land på andra sidan atlanten! Jag ville uppleva high school och se hur de amerikanska ungdomarna egentligen är och hur den amerikanska kulturen är. Jag känner inte att jag ville se skolan på samma sätt i ngt annat land och andra länders kultur kan jag uppleva genom att resa dit när jag blir äldre. Därför valde jag USA :) Hoppas svaret kanske hjälpte lite i alla fall, skriv annars igen! 










 

clara: 

vilka är du med i usa? alltså har du några kompisar eller värdsyster och hennes kompisar? du kanske har skrivit det längre ner men hittar det inte! Hehe

 

- Jag går ju i skolan till 14.15 sedan stannar jag med min tyska värdsyster (Hon är utbytesstudent från tyskland) tills kl 4 då vi har badminton träning till 6 sedan åker vi hem och jag umgås med min amerikanska och tyska värdsystrar. På helgerna hittar vi oftast på saker med familjen. Jag har inte riktigt träffat ngn jag umgås med utanför skolan med än. Helt ärligt är det väldigt svårt. 








Anonym: 

Idag ska jag på informationsmöte om utbytesår! Antar att det är morgon där nu, så god morgon!

 

- Ja det var morgon när du skrev kommentaren, om ni bor i Sverige är sverige 9 timmar före mig här! Hoppas du blev ännu mer taggad efter INFO mötet!









 

Anonym: 

Är så avundsjuk, vill också åka som utbytesstudent :((( är tyvärr för gammal nu... (18) :((( ha de super kul!

 

- Sikta frammåt! Åk ut och res, åk som aupair, jobba ihop pengar och gå på college! Det finns så många mer chanser att uppleva omvärlden än high school! Tack jag ska göra mitt bästa!










 

cecilia: 

Har du fått några kulturkrockar än? Om ja, vad i så fall? Vad saknar du mest ifrån sverige? utom familj o vänner. :D 



 

- Kulturkrockar. Ungefär allt? Haha Man tar bilen över allt, känns som att man ska visa mer respekt mot vuxna än vad de visar mot ungdomar, det är mer regler och mer strikta regler, en helt annan vardag, ingen fika ;) haha. Vad jag mest saknar ifrån Sverige är helt klart kollektivtrafiken och närheten till allt. 





emma: 

Hej jag är grymt sugen på dra till usa om 2 år så har några kanske vanliga frågor att ställa :) *Vad kostade hela själva resan med fickpengar osv? *Vad hade du med dig i fickpengar? *Hur kom du på vilken orgisation du skulle åka med? *Kan du lägga ut bilder på huset inklusive ditt rum? Skulle vara kul att se hur amerikaners hus ser ut :)

 

- * Oj, eftersom mitt år inte är klart än så vet jag inte. Men alla ”fasta” kostnader fram tills jag åkte var ungefär 95000 därefter så vet jag inte hur mycket det kommer gå på. * Jag får pengar insatta varje månad. * Jag gick på intervju med Explorius och EF. Kännde absolut mer tillhörighet till Explorius, de känndes mer personliga precis som de själva säger att dom är. * Min v-mamma vill att jag avstår från det så jag respekterar det.










 

rebecka: 

- vad är det bästa med att va i usa? - vad är det sämsta med att va i usa? - får du inte hemlängtan? - har du fått många nya vänner i usa? - var/är det svårt att bli vänn med dom eller är dom lixom välkomnande? - tycker du inte det är jobbigt att du måste gå om ett år där hemma sen? - vad kostar själva visumet? hoppas du har det bra. Kram! 



 

- * Värmen, alla trevliga människor! * Att man inte kan ta sig själv ngn stans och att man som 18 åring inte räknas som vuxen på samma sätt som i Sverige. * Jag hade en dålig första veckan med mycket hemlängtan, tror det händer de flesta. * Jag har inte riktigt skaffat några än, för mig har det varit svårt. * Jag känner att jag får ett extra år med erfarenheter här och att jag får ett extra år att tänka ut vad jag vill göra i framtiden! Så jag tycker inte det känns så jobbigt. Det sega är att jag kommer missa mina vänners studenter. *Hmm, 1120 om jag inte minns fel hehe Sedan va det ju resa och boende i Stockholm mm. 





 

 

Hanna :): 

Ville bara passa på att säga att jag älskar när du lägger upp videos! Så fortsätt med det :D

 

- Jag ska göra mitt bästa! Kanske kommer en videoblogg ngn dag, om det är ngt intressant!








Hanna :): 

Hejhej! Funderar på att åka till USA som utbytesstudent. Men min mamma säger att då får jag göra det när jag gått ut gymnasiet eftersom annars hamnar man ju ett år efter och då är det svårare att komma in på gymnasium eftersom dom som är ett år yngre än mig är mycket fler än min åldersgrupp. Är det värt? (just nu går jag ju bara i 8:an)





- Först och främst, *det är inte tillåtet att åka efter du gått ut gymnasiet, *du får heller inte fylla 18 år innan 6 mars (tror det är det datumet) det året du åker. *Du är garanterad en plats på gymasiet om du tar ett sabbatsår (Vilket du enligt skolan gör) så det ska inte vara några problem. Jag säger go for it om du får chansen! 










 

| photo |: 

Så gott det såg ut! Allt bra med dig idag?:) 



 

- Det var mumma! Allt e bara fint, varmt o skönt ute! Hur e det själv ;)










 

Jannike: 

Åh Frozen Yogurt måste ju vara det godaste i hela världen.... fast jag vet inte om jag kanske eventuellt tycker att "the toppings" är ännu bättre! ;D Då de flesta har topping på sin frozen yogurt, men jag har typ frozen yogurt på all min topping! ;D

 

- Haha jag håller med! Så himla mycket att välja mellan! 








Jannike: 

Åh vad underbart roligt att plugga i USA! Det har jag alltid drömt om. Eller drömt och drömt, vill man så kan man, men det har alltid varit något annat som kommit i vägen. Jag var Au Pair i USA ett år, har sedan dess bott lite här och där och bor just nu i Mexico sedan 2 år tillbaka. Bor i en liten stad ca 6 timmar med bil ifrån gränsen till Arizona. Har precis upptäckt din blogg! Väldigt trevlig. Ska läsa vidare nu men var i Arizona bor du?



 

- Åh vad roligt att du hittat hit! Låter som att du har ett riktigt spännande liv! Resa och arbeta utomlands har alltid varit något jag velat göra! Jag bor i Chandler nära Phoenix 








 

Cecilia: 

Kommer ihåg när vi också hade pizza party på basha! Verkar som om ni är många utbytesstudenter i år, var kommer alla ifrån?:) och har du mr. barber som counselor btw? Haha han är bäst. Verkar som om du har det toppen, följer varje inlägg med spänning;)

 

- Hmm, jag från Sverige, en från Finland, två från Tyskland, en från Thailand och en från Venezuela (tror jag det var). Killen från Thailand är den enda killen hehe. Ja jag har Mr. Barber! Han är absolut bäst! Tycker om Honom väldigt mkt. Åhh vad roligt, kul att du kikar in :D Vilka lärare hade du förresten och klasser? 










 

Sofia: 

I wonder, hur söker man stipendium? Skulle bli väldigt tacksam om du kunde svara då jag vill åka men inte har pengar för det idag..

 

- Sök på nätet! http://stipendier.se/ är en bra sida om du inte vill leta en massa. Kostar lite men skulle tro att det är vart det! Tips är att börja i tid, så vill du åka om ett år? Börja nu!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej! åh vad sugen jag blir på att åka när jag läser din blogg, du verkar ha det helt underbart där borta. Jag ska åka till USA nästa år och jag har en fråga, du har dans på schemat va? Vad är det för dans, och är det svårt?

Kram och lycka till!

Svar: Vad kul att du vill åka! Får du chansen, ta den :D Ja jag har dans! Har beginning dance och den enda dans jag gjort innan är krumping under en termin haha är även gammal fotbolls spelare så jag är inte flexibel alls. Men jag tycker det är sjukt roligt! Jag får kämpa för att klara det men eftersom jag tycker det är roligt tycker jag det är lugnt :) Men jag tror inte det är några problem att ha dans i skolan, man behöver inte kunna ngt för att vara i klassen, bara försöka :)
vaiusa.blogg.se

2012-08-28 @ 08:36:20
Postat av: Alma

Åh skulle vara jätteroligt att mejla och berätta lite sen, det ska jag absolut göra! :)

2012-09-02 @ 19:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0